استان خراسان رضوی
 
موفقیت شما موفقیت ماست
اطلاع رسانی و تجاری
 

● دیدنیهای استان:

 

 

▪ آستان قدس رضوی

مجموعه آرامگاهی آستان قدس رضوی این مجموعه كه در مركز مشهد مقدس واقع شده و یكی از باشكوهترین و وسیع ترین مجموعه های آرامگاهی جهان اسلام است طی قرون متمادی بر مزار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) (۱۴۸-۲۰۳ه.ق) شكل گرفته و آثار تاریخی و هنری ارزشمندی از قرون مختلف را دربردارد. تاریخچه ساختمان در سال ۲۰۳ و به قولی ۲۰۲ ه.ق پس از شهادت امام رضا (ع) پیكر مطهر وی را در بقعه ای كه بر روی گور هارون الرشید بنا كرده بودند، به خاك سپردند.

 

▪ حكیم عمر خیام

آرامگاه حكیم عمر خیام نیشابوری یكی از دیدنی ترین باغ های ایرانی باغی است كه بنای آرامگاه حكیم عمر خیام در میان آن قرار گرفته است. این باغ به خود وی تعلق داشته است.

 

▪ مجموعه آثار كلات نادری

حصار كلات كه در فاصله ۱۸۰ كیلومتری شمال مشهد واقع شده است. مانند دره ای است كه توسط دو رشته كوه مرتفع محاصره گردیده باشد و دارای طول و عرض تقریبی ۳۵ و ۱۰ كیلومتر می باشد. آثار باستانی این منطقه به دوره نادر شاه تعلق دارند.

 

▪ امام زاده محمد محروق

این آرامگاه با گنبد كاشی كاری و ایوان های بلند در وسط باغ مشجری قرار گرفته است و از ابنیه زیبای قرن دهم هجری به شمار می رود. در زیر گنبد قبر امام زاده محمد محروق واقع شده است. كتیبه كاشی معرق ایوان و صندوق منبت و در ورودی حرم از زمان شاه طهماسب اول قرن دهم هجری است.

 

▪ حكیم فردوسی

آرامگاه حیكم ابوالقاسم فردوسی زیارتگاه مشتاقان ادب پارسی است و توس شهرت و معروفیت خود را مدیون آثار و شخصیت شامخ اوست. ساختمان بنای فعلی آرامگاه به دوره جدید تعلق دارد.

 

▪ شیخ عطار نیشابور

فرید الدین ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در حدود سال ۵۴۰ متولد شد و در ۶۱۸ ه.ق جهان را بدرود گفت. مقبره عطار نیشابوری در فاصله ۶ كیلومتری شرق نیشابور در نزدیكی امامزاده محروق و آرامگاه خیام واقع گردیده است.

 

▪ كمال الملك

در باغ شیخ عطار نیشابوری مقبره محمد غفاری فرزند میرزا بزرگ كاشانی ملقب به كمال الملك از مفاخر نقاشی ایران قرار گرفته است. این بنا با سبك جدید و بصورت مشبك با شش ایوان در سال ۱۳۴۱ بر روی مقبره كمال الملك ساخته شده است.

 

موقعيت جغرافيايي استان خراسان

 

 استان خراسان با مساحتي معادل 313335 كيلومتر مربه ، وسيع ترين استان كشوراست .

 

و در حدود يك پنجم مساحت ايران را تشكيل ميدهد . اين استان از شمال و شمال شرق به جمهوري تركمنستان ، از شرق به كشور افغانستان ، از جنوب به استان سيستان و بلوچستان و از غرب و شمال غربي به استان يزد ، اصفهان ، سمنان و گلستان محدود مي باشد. بر اساس آخرين تقسيمات كشوري استان خراسان داراي 23 شهرستان ، 54 شهر ، 24 بخش و 224 دهستان و 7996 آبادي داراي سكنه است .

 

 صنايع دستی

 

 يکی از ابزارهای مهم برای شناخت ويژگی فرهنگی و قومی هرمنطقه شناخت صنايع دستی آن منطقه می باشد. آثار ارزشمند به يادگار مانده حکايت از ذوق و استعداد وصف ناپذيری می کنند که در جای جای آن می توان به هنر و ظرافت دست های پرتوان هنرمندان ايرانی پی برد.

 

 در استان خراسان توليدات هنری نقش پر اهميتی در اقتصاد منطقه دارند. انواع مهم صنايع دستی در اين استان شامل: قالی بافی، ابريشم کشی، شعر بافی، نمد بافی، پوستين دوزی، سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ، فيروزه تراشی، سفالگری، سبد و حصير بافی است. انواع ديگر توليدات دستی شامل چارق، گيوه، فراورده های چوبی و فلزی، نقاشی روی چرم و غيره می باشد.

 

 قالی بافی :

 

يکی از صنايع دستی مهم استان خراسان قالی بافی است. پيشينه قالی بافی در اين استان را می توان به دو دوره متمايز تقسيم کرد :

 

 

- دوره صفويه که قالی های اين دوره اغلب دارای نقش های هراتی با زمينه لاجوردی و يا لاکی سير و با حاشيه باريک به رنگ زرد روشن می باشد.

  

-دوره ديگر راه اندازی کارگاه های قالی بافی توسط بازرگانان تبريزی در نيمه دوم قرن سيزدهم است. به اين دليل، امروزه در صنعت فرش مشهد دو نوع گره وجود دارد که عبارت اند از : گره فارسی ( محلی) و گره ترکی ( تبريزی ).

 

 مهم ترين مرکز قالی بافی در استان خراسان  مشهد است. زمينه قالی های مشهدی دارای رنگ لاکی با نقش ترنج و لچک و حاشيه لاجوردی است. بيرجند، طبس، کاشمر، سبزوار و نيشابور از نظر قالی بافی به ترتيب در مراحل بعدی قرار می گيرند.

 

 در ميان عشاير خراسان، قالی بافی از رونق فراوانی برخوردار است. قاليچه های بلوچی در ميان چادر نشينان اطراف تربت حيدريه، کاشمر، سرخس و تربت جام رايج است. هم چنين در ميان عشاير کرد که در  شمال خراسان سکونت دارند، بافت قاليچه های ترکمنی رواج دارد.

 

  شعر بافی :

 

شعربافی يا دست بافی در استان خراسان، از گذشته های دور، يکی از مشاغل صنعتگران بوده است. اين صنعت در بيش تر شهرهای استان خراسان، به ويژه در شهرستان های مشهد، سبزوار و تربت حيدريه، به صورت خانگی و کارگاهی ديده می شود. فعاليت های برک بافی، فرت بافی و ابريشم بافی را نيز می توان در اين رده قلمداد کرد که عمده توليدات آن ها حوله، چادر شب، بقچه و... است.

 

  نمد بافی :

 

در ميان عشاير خراسان، صنعت نمد مالی از رونق فراوانی برخوردار است و دو مرکز اصلی توليد آن، شهرهای مشهد و قوچان می باشند.

 

 گليم بافی :

 

در ميان عشاير و روستاييان خراسان، گليم بافی به عنوان يک فعاليت خانگی معمول است. مناطق عمده گليم بافی در استان خراسان، شهرستان های مشهد، قوچان و شيروان است.

 

 پوستين دوزی :

 

يکی از صنايع مهم استان خراسان پوستين دوزی است. در شمال استان، سردی هوا موجبات پيدايش و گسترش اين صنعت را فراهم آورده است. پوستين دوزی در ميان عشاير کوچ نشين استان از اهميت به سزايی برخوردار است.

 

 

 

 سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ :

 

از جمله فعاليت های هنری در شهر مشهد، يکی هم سنگ تراشی است که سابقه ای ديرينه دارد. عمده توليدات مصنوعات سنگی عبارت اند از :

 

قندان، هاون، ظرف ديزی و انواع مجسمه های سنگی.

 

فيروزه تراشی:

 

شهر نيشابور که به شهر فيروزه شهرت دارد، دارای معادن ارزشمندی از فيروزه می باشد که از قرن ها پيش مورد بهره برداری قرار گرفته اند. فيروزه تراشی يکی از حرفه های قديمی در استان خراسان است. تراش فيروزه به اشکال پيکانی و مسطح از جمله تراش هايی است که طرفداران فراوان دارد. فيروزه يکی از سوغاتی های مهم استان خراسان است و بازار مطلوبی نه تنها در استان، بلکه در سطح کشور دارد.

 

 سفالگری :

 

يکی از صنايع دستی مهم در ايران سفالگری است که در شهرهای حاشيه کوير ايران از موقعيت مناسبی برخوردار است. مرکز اصلی اين صنعت در استان خراسان، در شهرستان گناباد به ويژه روستای مند است. مهم ترين توليدات اين صنعت انواع گلدان و ظروف سفالين می باشد.

  

سبد و حصير بافی :

 

يکی از صنايع دستی مهم و پردازشی که با هزينه بسيار ناچيز، ساخته هايی را می آفرينند، سبد و حصير بافی است. مواد اوليه اين توليدات، کاه و شاخه های نازک درختان است و مرکز اصلی آن روستاهای اطراف طرقبه در استان خراسان می باشد. به دليل توريستی بودن منطقه طرقبه، بازار اين توليدات از موقعيت مطلوبی برخوردار است. برای بافت سبد، از چوب درختچه بيد مشک استفاده می شود که هم ظريف و هم باريک است و هم چنين خاصيت انعطاف پذيری آن زيادمی باشد. صنايع ظريف حصير بافی، در ميان مسافرينی که به اين استان سفر می کنند و هم چنين اهالی منطقه، جايگاه ويژه ای دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گردشگری ، مشاوره کسب و کار و آدرس mgolabchi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان